Press "Enter" to skip to content

Opel Corsa c 1.0 12v 2002

Jos 0

Opel Corsa c 1.0 12v 2002, 973cc 59pk 151201 KM

In 2012 deze Opel Corsa gekocht, nooit problemen mee gehad tot in 2016 hij kreeg opeens een tik in de motor.

Dit kon meerdere oorzaken hebben, heb er nog enige tijd mee rond gereden soms was het er niet maar op een gegeven moment was het er altijd, in april 2016 besloot ik op onderzoek te gaan en kwam ik erachter dat een klepstoter stuk was en de tuimelaar scheef lag en dit tikte tegen de nokkenas. De ingreep was niet zo groot, maar heb het uiteindelijk groots aangepakt. Direct een grote beurt gegeven haha.

Samen met mijn zwager, die zijn tuin ter beschikking stelde. Hebben we de motor eruit getild met een houten balk dit omdat we niet de beschikking hadden over een takel en de motor geheel uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Gelukkig was het een 3 cilinder en dus lichter! Maar nog steeds een hele klus haha. Heb de motor delen in hittebestendige verf gespoten en belangrijke onderdelen vervangen.

Bij de terug plaatsing van de motor, maakte we een foutje en kregen we de versnellingsbak niet goed.. waardoor het midden van de koppelingsplaat stuk ging. Ja ik was even woedend! Maar goed een hele nieuwe set besteld en een buurman gevonden met een motor takel! Hierna ging het natuurlijk een stuk makkelijker, en ik moet zeggen dat ik achteraf blij was dat ik die koppelingsplaten en druk groep ook heb vervangen.. het ging zo soepel.

Klepje waterpomp

Bij deze corsa c motor uit 2002 zit er een apart klepje op de waterpomp waar de sensor in zit, deze bleek gebroken te zijn en dus hadden we lekkage van koelvloeistof.
De dealer durfde mij voor dit kleine klepje €100 te vragen, ik kwam er met toeval achter dat de Corsa b uit 2000 ook dit klepje had, dus 1 opgehaald van de sloop voor €5.

Waterlekkage bestuurderskant

De matten onder de pedalen waren steeds nat, ik kon het niet vinden ook na lang zoeken op internet.. bleek dat het op veel verschillende plekken weg kon komen. Dus heb ik samen met mijn vriendin de gehele interieur verwijderd, op het dashboard na.. De lekkage bleek links voor te zitten onder de relais doos, het bakje zat vol met water.. ik heb een gaatje geboord aan de onderkant, en vloeibare pakking tussen de deksel gedaan. Ook heb ik voor de zekerheid de kit rand van de remkrachtverdeler vol gesmeerd. En hierna hebben wij de auto beter geïsoleerd zodat het wat stiller is onder het rijden.

01-09-2017

Heb de auto 5 jaar gehad en op de zelfde dag als mijn Astra G verkocht, was toevallig. Heb de auto verkocht voor een familie prijsje aan mijn zwager die er nu veel plezier van heeft! Ik heb nu een opknap Corsa c 1.2 gekocht.

Vervangen & schoongemaakt

Hoezen homokineet Aandrijfstangen
Stuurkogels
Stabilisatorstangen
Gehele uitlaat
Lambdasonde
Remblokken & Remschijven
Nieuwe Bougies 4 polig
Nieuwe Accu
Xenon Lampen
Led verlichtingen in dashboard
Nieuwe ruitenwissers voor Action, achter van Bosch
Geblindeerde ramen zijkant achter
Motor geheel gereinigd ook de carterbak, krukas, inlaat etc..
Carter ventilatie en carter filter, carburateur
1 Nieuwe klepstoter
Distributie ketting set geplaatst (tandwielen, spanner etc..)
Nieuwe waterpomp
Nieuwe oliedruk schakelaar
Nieuwe Oliefilter
Nieuwe Benzinefilter
Alle keerringen, nokkenas en Krukas, ook versnellingsbak kant
Koppelingsplaat en drukgroep
Nieuwe pakkingen en rubbers
Nieuwe Poly v-riem
Koelvloeistof Kroon Oil Sp15
5W-30 Dexos2 ACEA C3 GM Motor olie
5 in 1 250200 Olie stabilizator 440ml

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *